Δεκάδες πλοία που μεταφέρουν υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) περιφέρονται στα ανοικτά των ακτών της Ισπανίας και δεν μπορούν να εξασφαλίσουν χρονοθυρίδες για εκφόρτωση, ωθώντας τους διαχειριστές του δικτύου της χώρας να προειδοποιήσουν ότι ενδέχεται να χρειαστεί να αναστείλουν τη φόρτωση για να αντιμετωπίσουν αυτή την «εξαιρετική κατάσταση».

Όπως αναφέρει το euractiv, η Ευρώπη βρίσκεται αντιμέτωπη με μια ενεργειακή κρίση, καθώς η Ρωσία έχει σταδιακά μειώσει τις ροές φυσικού αερίου μετά την επιβολή κυρώσεων από τη Δύση ως απάντηση στην εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία στα τέλη Φεβρουαρίου.

Η Γηραιά Ήπειρος αναγκάστηκε να βρει εναλλακτικές προμήθειες, συμπεριλαμβανομένου του LNG, αλλά η άφιξη πολλαπλών φορτίων εξέθεσε την έλλειψη ικανότητας «επαναεριοποίησης» της Ευρώπης, καθώς οι εγκαταστάσεις που μετατρέπουν το θαλάσσιο καύσιμο σε αέριο λειτουργούν στο μέγιστο όριο.

Εάν η καθυστέρηση συνεχίσει, τα εν λόγω πλοία ενδέχεται να αρχίσουν να αναζητούν εναλλακτικά λιμάνια εκτός Ευρώπης για να εκφορτώσουν το φορτίο τους.

Περισσότερα από 35 πλοία φορτωμένα με LNG βρίσκονται στα ανοικτά της Ισπανίας και σε όλη τη Μεσόγειο, με τουλάχιστον οκτώ πλοία να έχουν αγκυροβολήσει μόνο στον κόλπο του Κάντιθ, δήλωσαν τη Δευτέρα (17 Οκτωβρίου) έμποροι, αναλυτές και πηγές σε τερματικούς σταθμούς LNG που γνωρίζουν την κατάσταση.

Η Ισπανία προσφέρει μόλις έξι χρονοθυρίδες στους τερματικούς σταθμούς επαναεριοποίησης για φορτία αυτή την εβδομάδα, δήλωσε πηγή του κλάδου, λιγότερο από το ένα πέμπτο του αριθμού των πλοίων που περιμένουν στην ουρά στα ανοικτά των ακτών της. Η χώρα διαθέτει συνολικά έξι τερματικούς σταθμούς.

Σε ανακοίνωση που εξέδωσε αργά τη Δευτέρα και η οποία φέρει τον τίτλο «δήλωση έκτακτης επιχειρησιακής κατάστασης», ο εθνικός διαχειριστής του δικτύου φυσικού αερίου της Ισπανίας Enagas δήλωσε ότι ενδέχεται να χρειαστεί να απορρίψει εκφορτώσεις υγροποιημένου φυσικού αερίου λόγω πλεονάζουσας χωρητικότητας στους τερματικούς σταθμούς του.

Πρόσθεσε ότι τα υψηλά επίπεδα πληρότητας στις εγκαταστάσεις επαναεριοποίησης της χώρας αναμένεται να παραμείνουν τουλάχιστον μέχρι την πρώτη εβδομάδα του Νοεμβρίου.

Υπάρχουν επίσης πλοία LNG που βρίσκονται αγκυροβολημένα κοντά σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, γεγονός που θα μπορούσε να σημαίνει ότι δεκάδες άλλα περιμένουν, δήλωσε μια πηγή με γνώση της κατάστασης.

«Τα επίπεδα των πλωτών αποθηκευτικών χώρων στη ναυτιλία LNG βρίσκονται σε υψηλά επίπεδα όλων των εποχών, με λίγο περισσότερους από 2,5 εκατομμύρια τόνους δεσμευμένους σε πλωτούς αποθηκευτικούς χώρους», δήλωσε ο Οιστάϊν Καλέκλεφ, διευθύνων σύμβουλος της πλοιοκτήτριας εταιρείας FLEX LNG Management.

Η έλλειψη εγκαταστάσεων επαναεριοποίησης ή αγωγών που συνδέουν τις χώρες που διαθέτουν αυτές τις εγκαταστάσεις με άλλες ευρωπαϊκές αγορές, σημαίνει ότι το LNG που επιπλέει στη θάλασσα δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί.

«Έχουμε δει μεγάλο αριθμό φορτίων να περιμένουν στα ανοικτά της νότιας Ισπανίας ή να κάνουν κύκλους στη Μεσόγειο, καθώς και ορισμένα φορτία να περιμένουν στα ανοικτά του Ηνωμένου Βασιλείου», δήλωσε ο Άλεξ Φρόλεϊ, αναλυτής LNG στην εταιρεία πληροφοριών δεδομένων ICIS.

Οι εμπλοκές έχουν επιδεινωθεί από τη χαμηλότερη βιομηχανική ζήτηση, καθώς η ευρωπαϊκή οικονομία επιβραδύνεται, καθώς και από τη χαμηλότερη από την αναμενόμενη εγχώρια κατανάλωση στην Ισπανία λόγω του ασυνήθιστα ζεστού καιρού.

Ο Φρόλεϊ της ICIS δήλωσε ότι ένας άλλος λόγος για τη συμφόρηση είναι ότι οι τιμές αναμένεται να αυξηθούν καθώς πλησιάζει ο χειμώνας και η ζήτηση θέρμανσης αυξάνεται, οπότε ορισμένα πλοία περιμένουν να πουλήσουν τα φορτία τους σε υψηλότερη τιμή που μπορεί να αντισταθμίσει το επιπλέον κόστος μεταφοράς που προκύπτει από την παραμονή στα ανοιχτά.

Η τιμή ενός φορτίου LNG που παραδίδεται στα τέλη Νοεμβρίου ή στις αρχές Δεκεμβρίου είναι περίπου 2 δολάρια/mmBtu υψηλότερη από τις τρέχουσες τιμές.

«Αυτή η στρατηγική λειτουργεί εν μέρει επειδή ορισμένες εταιρείες έχουν ευελιξία στα ναυτιλιακά τους χαρτοφυλάκια λόγω διακοπών λειτουργίας, όπως το κλείσιμο του εργοστασίου Freeport στις ΗΠΑ», δήλωσε ο Φρόλεϊ».

Αναφερόταν στον δεύτερο μεγαλύτερο εξαγωγέα υγροποιημένου φυσικού αερίου των ΗΠΑ που διέκοψε τις εργασίες του τον Ιούνιο μετά από έκρηξη και πυρκαγιά.

«Αν παράγονταν περισσότερα φορτία, οι εταιρείες ίσως να μην ήταν σε θέση να αφήνουν τα πλοία τους να περιμένουν τόσο πολύ», είπε.

Νωρίτερα τη Δευτέρα, η Κίνα σταμάτησε τις πωλήσεις υγροποιημένου φυσικού αερίου σε ξένους αγοραστές για να εξασφαλίσει τον δικό της εφοδιασμό, γεγονός που σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς μπορεί να ωθήσει περισσότερα πλοία να κατευθυνθούν προς την Ασία.

Η Ισπανία διαθέτει τη μεγαλύτερη ικανότητα επαναεριοποίησης στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αντιπροσωπεύοντας το 33% του συνόλου του LNG και το 44% της αποθηκευτικής ικανότητας LNG.

Αυτή την εβδομάδα, οι ηγέτες της Γαλλίας, της Γερμανίας, της Ισπανίας και της Πορτογαλίας είναι προγραμματισμένο να συναντηθούν για να προσπαθήσουν να καταλήξουν σε συμφωνία σχετικά με τον αγωγό MidCat που θα μπορούσε να μεταφέρει ισπανικό φυσικό αέριο – και στο μέλλον υδρογόνο – στην κεντρική Ευρώπη.

Ο MidCat θα δημιουργούσε μια τρίτη σύνδεση φυσικού αερίου μεταξύ Γαλλίας και Ισπανίας, την οποία οι κύριοι υποστηρικτές του, η Μαδρίτη, η Λισαβόνα και πιο πρόσφατα το Βερολίνο, λένε ότι θα βοηθούσε την Ευρώπη να μειώσει την εξάρτησή της από το ρωσικό φυσικό αέριο.

Το διαβάσαμε εδώ