του Νεκτάριου Διατσίδη
ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ
Πλήρως αυτοματοποιημένη λειτουργία συμπλέκτη με χειροκίνητες ή αυτοματοποιημένες αλλαγές σχέσεων για μία ακόμα πιο απολαυστική οδηγική εμπειρία.
Με το νέο Automated Shift Assistant (ASA), η BMW Motorrad παρουσιάζει μια καινοτόμο τεχνική λύση που κάνει τη ζωή του αναβάτη πιο εύκολη και άνετη. Σύμφωνα με το σλόγκαν «Simplify your ride» (απλοποίησε την οδήγηση σου), η εμπειρία του αναβάτη αναβαθμίζεται περαιτέρω με την αυτοματοποίηση του συμπλέκτη και της αλλαγής ταχυτήτων, χωρίς να θυσιάζεται η σημαντική – σε συναισθηματικό επίπεδο – δυναμική διαδικασία της αλλαγής ταχυτήτων.
Το Automated Shift Assistant βασίζεται σε μια έξυπνη τεχνολογία με δύο ηλεκτρομηχανικούς ενεργοποιητές να αυτοματοποιούν τη λειτουργία του συμπλέκτη και την αλλαγή σχέσεων στο εξατάχυτο κιβώτιο, γεγονός που αποτελεί την κύρια διαφορά σε σχέση με ένα συμβατικό σύστημα υποβοήθησης αλλαγής ταχυτήτων. Δε χρειάζεται μανέτα για τη λειτουργία του συμπλέκτη. Η εκκίνηση, η ακινητοποίηση και οι ελιγμοί γίνονται εύκολα με το Automated Shift Assistant.
Ο αναβάτης απολαμβάνει την οδήγηση με το Automated Shift Assistant χάρη στις γρήγορες και προσαρμοσμένες τόσο στη στροφές όσο και στο φορτίο του κινητήρα αλλαγές σχέσεων που εξασφαλίζει ακρίβεια στην όλη διαδικασία. Ο φόρτος «εργασίας» του αναβάτη μειώνεται, γεγονός που κάνει την οδήγηση ακόμη πιο ευχάριστη. Επιπλέον, το Automated Shift Assistant δημιουργεί μια ακόμα πιο άμεση σύνδεση με τον ισχυρό boxer κινητήρα, καθώς η ακριβής ενεργοποίηση του συμπλέκτη καθιστά ακόμα πιο εύκολο τον έλεγχο της οδήγησης μέσω του γκριπ του γκαζιού και του μοχλού αλλαγής ταχυτήτων.
Στο πρόγραμμα ‘M’ η διαδοχή των σχέσεων μπορεί να γίνεται μέσω του μοχλού στο πόδι, ώστε να αποφασίζει ο αναβάτης πότε να αλλάξει ταχύτητα.
Στο πρόγραμμα ‘D’, το Automatic Shift Assistant αναλαμβάνει τον πλήρη έλεγχο. Τα σημεία αλλαγής ταχυτήτων επιλέγονται αυτόματα από τη μονάδα ελέγχου του κινητήρα. Τόσο στο πρόγραμμα “M” όσο και στο “D”, ο αναβάτης επωφελείται από την τέλεια εκτέλεση των αλλαγών που συνοδεύεται από ομαλή διακοπή της ελκτικής ισχύος, το οποίο επιτυγχάνει αποτελεσματική επιτάχυνση της μοτοσυκλέτας και αυξημένη οδηγική ευστάθεια.
Στα ανεβάσματα, ο τράνταγμα που σχετίζεται με το κλασικό χειροκίνητο κιβώτιο με μηχανικό συμπλέκτη εξαλείφεται σε μεγάλο βαθμό, όπως και ο κίνδυνος να έρθουν σε επαφή τα κράνη οδηγού και συνεπιβάτη.
Τα κατεβάσματα είναι όσο το δυνατόν πιο ομαλά, ώστε ελάχιστα να επηρεάζουν τη λειτουργία του πλαισίου. Ειδικά χαρακτηριστικά της αυτόματης λειτουργίας αλλαγής ταχυτήτων αντιστοιχίζονται στα διαφορετικά προγράμματα οδήγησης, ώστε να διασφαλίζεται η τέλεια διαδοχή αλλαγών, ανάλογα με τις εκάστοτε συνθήκες οδήγησης. Σε συνδυασμό με το Active Cruise Control ή την προειδοποίηση εμπρόσθιας σύγκρουσης, η δικτύωση των λειτουργιών φέρνει το μέλλον της μοτοσυκλέτας στο σήμερα.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ
Αυτοματοποιημένη λειτουργία συμπλέκτη και αλλαγή σχέσεων προσφέρει μία νέα οδηγική εμπειρία.
Σε δύσκολες καταστάσεις οδήγησης, η χρήση του συμπλέκτη και του γκαζιού απαιτεί μεγάλη συγκέντρωση. Ταξιδεύοντας με αποσκευές και ενδεχομένως με έναν συνεπιβάτη, η χρήση του συμπλέκτη και του επιλογέα ταχυτήτων αυξάνει τον φόρτο εργασίας του αναβάτη, ενώ με το Automated Shift Assistant ο τελευταίος διατηρεί τον έλεγχο και έχει περισσότερη ελευθερία σε κάθε οδηγική κατάσταση. Η οδήγηση γίνεται έτσι μια πιο χαλαρή και απολαυστική εμπειρία.
Ο ισχυρός boxer κινητήρας επιτρέπει σχεδόν αβίαστη εκκίνηση στις ανηφόρες, για παράδειγμα, χάρη στην αυτοματοποιημένη λειτουργία του συμπλέκτη, η οποία αποδίδει επίσης καρπούς όσον αφορά τον καλύτερο έλεγχο της μοτοσυκλέτας εκτός δρόμου ή σε δύσκολες επιφάνειες.
Η οδηγική απόλαυση αποκτά εντελώς νέο νόημα με την επιλογή της αυτοματοποιημένης λειτουργίας D. Οι βέλτιστα επιλεγμένες αλλαγές ταχυτήτων δημιουργούν μια νέα οδηγική αίσθηση. Η σωστή σχέση στο κιβώτιο επιλέγεται αυτόματα ανάλογα με τις ατομικές ανάγκες οδήγησης, με αποτέλεσμα μια αρμονική και εξαιρετικά ομαλή οδηγική εμπειρία.
Οι ηλεκτρομηχανικοί ενεργοποιητές συμπλέκτη και αλλαγής ταχυτήτων συνδυάζονται με προηγμένα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου.
Το Automated Shift Assistant είναι η λογική και τεχνική εξέλιξη του BMW Motorrad Shift Assistant Pro. Δύο ηλεκτρονικά ελεγχόμενοι ηλεκτρομηχανικοί ενεργοποιητές αναλαμβάνουν τη λειτουργία του συμπλέκτη και την αλλαγή ταχυτήτων, επιτρέποντας εύκολη εκκίνηση και αυτοματοποιημένη διαδοχή σχέσεων. Το αίτημα αλλαγής ταχυτήτων του αναβάτη μεταδίδεται στη μονάδα ελέγχου μέσω ενός αισθητήρα στον συμβατικό μοχλό αλλαγής ταχυτήτων που λειτουργεί με το πόδι. Πρόσθετοι αισθητήρες καθορίζουν τις στροφές του πρωτεύοντα άξονα μετάδοσης και τη θέση του συμπλέκτη. Οι τιμές αυτές μεταδίδονται στην TCU (Transmission Control Unit), η οποία είναι στενά συνδεδεμένη με τη μονάδα ελέγχου κινητήρα, για την μοντελοποίηση και τον έλεγχο του συμπλέκτη, την ενεργοποίηση της αλλαγής ταχυτήτων και τον καθορισμό της οδηγικής κατάστασης.
Ο συμπλέκτης λειτουργεί μέσω ενός ηλεκτρομηχανικού ενεργοποιητή σε συνδυασμό με ένα υδραυλικό σύστημα για άμεση σύνδεση μεταξύ της κύριας και δευτερεύουσας αντλίας του συμπλέκτη. Ο ενεργοποιητής ρυθμίζει την απαιτούμενη ολίσθηση του συμπλέκτη, τον εμπλέκει σε κάθε αλλαγή ταχύτητας και τον απεμπλέκει εν στάσει.
Στο χειροκίνητο πρόγραμμα αλλαγής ταχυτήτων “M” ο αναβάτης μπορεί να μετακινήσει το μοχλό αλλαγής ταχυτήτων προς την επιθυμητή κατεύθυνση με το συνηθισμένο τρόπο. Εάν οι στροφές στην επιθυμητή ταχύτητα-στόχο βρίσκονται εντός του μέγιστου ή του ελάχιστου εύρους στροφών, η αλλαγή γίνεται απευθείας. Εάν οι στροφές του κινητήρα πέσουν κάτω από ένα ελάχιστο όριο που εξαρτάται από την επιλεγμένη σχέση, τα κατεβάσματα πραγματοποιούνται αυτόματα και στη χειροκίνητη λειτουργία. Έτσι αποτρέπεται το σβήσιμο του κινητήρα.
Στο πρόγραμμα “D” οι σχέσεις αλλάζουν αυτόματα ανάλογα με το riding mode, τις στροφές του κινητήρα, τη θέση του γκαζιού και τις παραμέτρους που αφορούν την κλίση της μοτοσυκλέτας. Οι σχέσεις αλλάζουν ανάλογα με την κατάσταση οδήγησης και τις δυναμικές απαιτήσεις.
Τα οφέλη του Automatic Shift Assistant (ASA) συνοψίζονται ως εξής:
· Εξαλείφεται η ανάγκη χειρισμού του συμπλέκτη από τον αναβάτη.
· Δυναμικές και άνετες αλλαγές ταχυτήτων για μεγαλύτερη οδηγική απόλαυση.
· Επιλογή χειροκίνητης ή αυτόματης αλλαγής σχέσεων.
· Αυτόματη προσαρμογή των αλλαγών σχέσεων στις δυναμικές προτιμήσεις του αναβάτη στην αυτοματοποιημένη λειτουργία D.
· Εξαλείφεται η πιθανότητα σβησίματος του κινητήρα λόγω κακών χειρισμών.
Εδώ να αναφέρουμε ότι η Honda εδώ και αρκετά χρόνια είναι η πρώτη που έχει στη διάθεση του αναβάτη ένα ανάλογο σύστημα, το DCT, που προσφέρει ακριβώς τα ίδια πλεονεκτήματα και μάλιστα έχει γίνει αποδεκτό από τη μεγάλη πλειοψηφία των πελατών της, που έχουν δείξει σαφή προτίμηση στο DCT σε σχέση με τα ίδια μοντέλα που προσφέρονται με κανονικό συμβατικό κιβώτιο. Ήταν θέμα χρόνου να ακολουθήσουν και άλλες εταιρίες σε αυτόν το δρόμο.